Geplaatst op
Een schone hotelkamer is voor veel hotelgasten het belangrijkste wat er is als zij een hotel gaan boeken. Zij zullen de recensies lezen van andere gasten en er op deze manier proberen achter te komen hoe schoon jouw hotel is. Voldoen de recensies niet aan hun verwachtingen? Dan is de kans groot dat zij ergens anders zullen boeken. Om gasten toch over te halen bij jouw hotel te boeken is het dus van belang dat de kamers en overige openbare ruimtes in jouw hotel spik en span zijn. Wij geven 5 tips om dit voor elkaar te krijgen!
Het juiste personeel
Als je personeel aanneemt met een hart voor de zaak ben je er zekerder van dat zij hun werk daadwerkelijk serieus nemen. Bij schoonmaken is dit belangrijker dan je denkt, want sommige werknemers zijn hier nou eenmaal grondiger in dan anderen. Als jouw werknemers er zich van bewust zijn dat een vieze hotelkamer invloed kan hebben op de status van jouw hotel, zijn betrokken medewerkers vaak eerder geneigd om beter hun best te doen. Schoonmakers inhuren is niet alleen een kwestie van het schoonmaken zelf, maar karakter speelt dus ook een grote rol!
Goede schoonmaakspullen
De juiste schoonmaakspullen zijn uiteraard van belang. Als je een wc schoonmaakt en hierna de douche aanpakt met dezelfde doek, is het vragen om problemen. Je zult een schoonmaakschema moeten opstellen met wat er precies in een kamer belangrijk is, welke producten de schoonmakers hiervoor moeten gebruiken en waar zij extra op moeten letten. Bij de douche kun je de criteria stellen dat er geen haren meer mogen zijn en bij de wc moeten de schoonmakers altijd goed onder de rand kijken. Het klinkt logisch, maar bij routinewerk worden de kleine details vaak vergeten. Voorzie de schoonmakers van schoonmaakspullen die passen bij de taak die zij uitvoeren. De spullen hoeven echt niet duur te zijn, maar wel goed in gebruik.
Regelmatig onderhoud uitvoeren
Het uitvoeren van onderhoud wordt vaak vergeten. Een kamer een nieuw likje verf geven kan ervoor zorgen dat de kamer er voor de gasten vele malen schoner uitziet. Wellicht heeft dit niet veel te maken met het schoonmaken van het hotel, maar veel gasten zien dit vaak wel zo.
Luisteren naar je gasten
Vaak schrijven gasten recensies waarmee zij denken dat ze jou en het hotel helpen, maar soms is het ook onrechtvaardig. Je kunt jezelf goed helpen door te vragen of je gasten een vragenlijst in willen vullen aan het einde van het verblijf. In deze vragenlijst kun je vragen naar gastvrijheid en of zij de kamer schoon genoeg vonden. Hiermee voorkom je (in veel gevallen) dat de gasten een negatieve recensie op internet plaatsen en kun je hier direct wat mee doen! Mochten de gasten daadwerkelijk aangeven dat er niet goed genoeg schoongemaakt wordt en jouw hotel in de buurt van Antwerpen ligt, dan kun je altijd poetsbedrijven Antwerpen inhuren. Door externe schoonmakers in te huren ben je er vrijwel altijd van verzekerd dat jouw hotel spik en span is. Succes met het schoonhouden en onderhouden van jouw hotel!